پوشاک بانوان عشایر شاهسون ۹ تکه است محقق ایل شاهسون شهروز جدید مغانلو در کتاب دلبافتههای خود تکههای لباس را شامل ۱- پیراهن (کوینگ)، ۲- تنبان یا دامن شلیتهای (تومان)، ۳- روسری (یایلیق)، ۴- چارقد روی یایلیق (آلین یایلیقی)، ۵- عرقچین (آرخچن)،۶- نیم تنه ساده مورد استفاده در زمستانها (یل)، ۷- جلیقه بیآستین (جلقا)، ۸- جوراب ۹- کفش عنوان کرده است.
۱- “تومان”تومان در واقع یک دامن گشاد کش دار از زیر کوینگ است.
“تومان” و بقول امروزیها دامن را از چند متر پارچه رنگین میدوختند و تمام دور قسمت پایین آنرا با نوار مشکی زینت میدادند.
زنان عشایر بخصوص تازه عروسها ۳ تا ۱۰ عدد از این تومانها میپوشیدند و علت این امر سرمای منطقه محل زندگی آنها عنوان شده است.
۲- کوینگکوینگ در واقع لباس اصلی از گردن تا انگشت پا را میگویند که داراری پارچه گران قیمت و رنگارنگ است.
برای تهیه ” کوینگ” شش متر پارچه و برای تهیه تومان بین ۹ الی ۱۳ متر پارچه استفاده میشد و دوخت لباس به شکلی بود که زنان حجاب کامل داشته و مطابق با ارزشهای ایل که همان رعایت عصمت است، لباس بپوشند.
شهروز جدید مغانلو با بیان اینکه پیراهن زنان ایل شاهسون از رنگهای متنوع و شاد تشکیل شده است، میگوید: لباس محلی تحت نام کلی
“تومان کوینگ” شناخته میشود.
به گفته وی”
تومان کوینگ “عبارت است از یک پیراهن از پارچههای ظریف و لطیف مانند وال در متراژ زیاد که از گردن تا انتهای قوزک پا میپوشانند و طبق روال زیور آلات بر یقه و سر آستین آن نیز میدوختند و این پیراهن در طرفین از کمر به پایین دارای چاک سر تا سری بود که باز دور آن چاکها از نوارهای رنگین و ملیله دوزی استفاده میشد.
نکته کلیدی مورد تأکید این پژوهشگر تهیه لباس به همت خود زنان است بطوریکه در گذشته بیشترین زحمت تهیه و دوخت لباس توسط خود زنان عشایر کشیده میشد.
وی تأکید دارد که برای تهیه نخ از جهره و داراغ و برای دوخت کوینگ از سوزنهایی با شماره و سایزهای متفاوت استفاده میشد و یا برای تولید آرخچن، جوراب و یل از میلههای چوبی استفاده میکردند.
۳- روسری یا یایلیقاما در این میان به نوع خاصی از روسری یا شال بر می خوریم که نسبت به دیگر روسریها در اندازههای بسیار بزرگی درست شده اند و دارای طرحهای متنوع سنتی و محلی هستند. این روسریها «یایلیق» یا «لئچک» نام دارند که زنان این روسری یا شال را چند دور بر روی سر و گردن می پیچند و به سبب ویژگی آنها در خنک نگه داشتن، به این نام که معادل آن
«تابستانه» است خوانده می شوند. بر همین اساس یایلیق پوشش اصلی زنان و دختران آذربایجانی میباشد.
در ایام چهارشنبه سوری این مناطق و در مراسم
«قورشاق سالاماخ» نیز از یایلیق برای گرفتن هدیه عید از آشنایان و همسایگان استفاده میشود.
یایلیق به جهت اندازه بزرگ آن برای رعایت
«یاشماق» یا حجاب صورت هم کارایی خوبی دارد. زنان آذربایجانی از یاشماق به عنوان روبنده استفاده میکنند.
۴ – چارقد چارقد پارچهای است چهارگوش که آن را به صورت سه گوش تا کرده و بوسیله سنجاق قفلی زیر گلو محکم میشود.
چارقد در لباس سنتی آذربایجان بیانگر غیرت و تعصب و رنگ چارقد بیانگر رنگ گلهای وحشی کوههای آن و نیز جنسهای مختلف آن مناسب چهار فصل در آذربایجان میباشد.
در برخی از مناطق آذربایجان به آن
” کل آغایی ” و در برخی دیگر از مناطق نیز به آن
” شاماخی ” گفته میشود.
۵- شتّهشته از روسریهای مخصوص عشایر که هنوز هم متداول است.
شته را معمولا پس از آنکه روسری یا شال را بر روی سر میانداختند از روی آن دور سر، چند دور میپیچند و در پشت سر آن را بند میکنند.
این نوع بستن در بیشتر مناطق عشایر نشانه متاهل بودن زنان بود.
البته فلسفه بستن شته این است که در موقع سواری و باد و دویدن روسری آنها نیفتد و از نظر شکل ظاهری نیز ترکیب و حالت به سر و روی آنها میدهد و در موارد پوشش سایر قسمتها روی خود از انتهای آزاد آن شته استفاده میکنند.
۶- یلیل (کت زنانه) از لباسهای بالاتنه مخصوص میباشد.
یل در رنگهای الوان و معمولا از مخمل و یا پارچههای پشمی ضخیم میدوختند و به یقه و سر آستین آن از پولکهای رنگین یا سکههای نقره ای و بعضی اوقات زرخیز میدوختند و دورادور یقه و سر آستین از ملیله و نوارهای زرین میدوختند.
۷- جلقا (جلیقه)جلیقه زنان شاهسون را پارچههای دوخته شده بدون آستین تشکیل میدهد.
در جلیقه ها، از اشیاء قیمتی همچون سکههای نقرهای و بعضا طلا در حاشیههای آن استفاده میشود.
نمایش این گونه پوشش زنانه بستگی به ثروت خانواده های ایلاتی بوده وزنان و دختران ایلات از این طریق برتری خود را نسبت به هم نوعهای خود نشان میدادند.
در حال حاضر پوشاک مردان شاهسون نیز همانند لباس مردان روستائی و شهری بوده و اگر چه بنا به مقتضیات شغلی، شیوه معیشت و عادات و سلیقه، پوشاک آنها رنگ و جلای لباس مردان شهری را ندارد، ولی ترکیب لباس در تابستان یا زمستان یا انواع کلاه و کفش مورد استفاده با اندک تفاوتی در نوع جنس آنها، با هم یکی هستند.