وزیر راه:
پای کار مردم در حوزه جاده، ریل، هوانوردی، بنادر و مسکنسازی محکم ایستادهام
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشادتهای همکارانش در وزارت خانههای راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در دوران دفاع مقدس گفت: وقتی در آن شرایط به موفقیت رسیدیم، الان هم میتوانیم مطالبات مردم را اجرا کنیم.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، فرزانه صادق مالواجرد در همایش بسیج مردم و منابع ملی در دفاع مقدس که عصر روز دوشنبه - ۶ اسفند - در دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران برگزار شد با اشاره به موفقیتهایی که حوزه راه و شهرسازی در ایام دفاع مقدس داشت اظهار کرد: اینهایی که میگوییم، موضوعات برای چند ده سال پیش است و این اتفاقات رقم خورد ولی الان باید چندین جلسه بگذاریم و کارها را هماهنگ کنیم.
وی ادامه داد: در زمان جنگ ۳۶ کیلومتر راهسازی شد خط آهن اهواز - خرمشهر به طول ۱۲۰ کیلومتر ظرف ۱۰۰ روز ترمیم شد؛ ۲۲ پناهگاه در تهران احداث شد؛ فرودگاههایی که در زمان جنگ به صورت شبانهروز مورد حمله قرار میگرفتند و به جهت لجستیک مناطق مهمی بودند حتی باند فرودگاههای اهواز، آبادن، تبریز و بوشهر بعضا تخریب شده بودند، اما همچنان هما به این فرودگاهها پرواز داشت و انتقال تیم پزشکی و پرستاری به خط مقدم انجام میشد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در بیمارستانهای صحرایی به وسیله همین کادر درمانی که به خط مقدم اعزم میشد درمان مصدومان و مجروحان جنگ صورت میگرفت؛ هما اعزام مجروحان شیمیایی به خارج از کشور و نیز انتقال مجروحان جنگی به تهران را بر عهده داشت ضمن اینکه وظیفه حفظ و نگهداری ناوگان هما در شرایط جنگی را هم به خوبی ایفا میکرد. سولههایی که فرودگاه آبادان داشتیم به وضعیت نامناسبی دچار شده بودند.
صادق افزود: ما در حوزه راه و ترابری به جز حماسهای که در دفاع مقدس افتاد، تاریخهایی هم ثبت کردیم؛ یکی از آنها صدور فرمان امام خمینی (ره) در سال ۶۲ به رانندگان کامیون بود و الان به هفته حمل و نقل تبدیل شده است؛ در آن زمان بار و کالا در بنادر مانده بود و با فرمان امام (ره) در طرفة العینی رانندگان کامیون بسیج شدند و بارها را از بنادر خارج کردند که این موضوع نقطه عطفی در صنعت ترابری کشور بود.
وی تأکید کرد: ادارات کل راه قدس و راه کربلا در وزارت راه وقت برای بسیج نیروهای راهسازی در دوران دفاع مقدس ایجاد شد بازسازی و مرمت پلها و راهها که ۴۵۰۰ کیلومتر در جنگ آسیب دیده بودند حمل و نقل مهمات و غدا و دارو و به جبههها انجام میشد؛ همچنین احداث راههای دسترسی و ترمیم پل و احداث بیمارستانهای صحرایی در این دوره انجام شد.
صادق گفت: وزارت مسکن وقت هم در ساخت پروژههای سازه اضطراری و بیمارستانهای صحرایی نقش داشت.
وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه انتقال کشتیها به بندر امام بعد از گرفتن خرمشهر از سوی رژیم بعث نقش مهمی ایفا کرد ضمن اینکه شهدا و جانبازانی را هم سازمان بنادر تقدیم کشور کرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: احداث بیمارستانهای صحرایی اعم از سازه سولهای و بتنی کاملا مهندسی سازی شده، صورت گرفت و همین الان اگر این بیمارستانها تجهیزات داشته باشند میتوانند سرویس بدهند مثلا بیمارستان صحرایی امام رضا (ع) را اداره کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان در ایام دفاع مقدس احداث کرد.
وی تأکید کرد: این رشادتها در حوزه راه و ترابری طی ۸ سال دفاع مقدس را من فقط راوی بودم و اساسا سن و سالم طوری نیست که حضور داشته باشم، اما الان در جایگاه وزیر راه و شهرسازی هستم که باید اتفاقاتی را رقم بزند که چنین پیشینهای دارد و مسئولیت سنگینی برای من و همکارانم ایجاد کرده است. این رشادتها زمانی بوده که منابع مالی پشتیبانی هم نداشتهایم و بودجههای سنواتی وجود نداشت که به این پروژهها تزریق شود.
صادق بیان کرد: الان در شرایطی هستیم که تفاوت چندانی با وضعیت آن زمان ندارد و تحریمهای ظالمانه هر روز فشار بیشتری به ما وارد کرده است ولی قطعا این مردم میتوانند مانند آن زمان کار کنند این بدان معنی آن نیست که نباید تحریمها برداشته شود؛ بلکه باید کاری کنیم که تا جایی که امکان دارد، تحریمها کاهش یابد ولی اینکه گفته شود تحریمها اجازه نمیدهد کار کنیم، قابل توجیه نیست.
وی با اشاره به پروژههای مهم حمل و نقلی کشور گفت: حتما باید راه آهن رشت را به آستارا و سپس آذربایجان و روسیه متصل کنیم؛ اگرچه در سالهای گذشته اتفاقاتی افتاد که برخی صاحب نظران میگویند ممکن است از نظر کریدورها دور بخوریم ولی همچنان تکمیل کریدورهایی که باید به مرزهای ما متصل شود اعم از ریلی و جادهای را در دستور کار داریم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: جمعه گذشته سراوان، ایرانشهر و چابهار بودم و ساخت راه آهن چابهار زاهدان سرعت بسیار خوبی گرفته است در کمتر از ۶ ماه اخیر این سومین بار است که به سیستان و بلوچستان میروم که در راستای تأکیدات رهبر انقلاب و رئیس جمهور
است، اما همین مهندسان این مرز و بوم در کمتر از ۳ ماه قبل از ایرانشهر به سمت چابهار و بالعکس بیش از ۵۰ کیلومتر ریل گذاری کردهاند بنابراین «نمی توانیم و نشد» وجود ندارد البته محدودیتهای زیادی داریم ولی اولویتها به جد پیگیری میشود.
به گفته صادقمالواجرد یکی از کارهای مهم در خوزستان لایروبی دهانه اروند و شناورسازی مغروقههای اروند است که آنها را ظرف ۳ ماه آینده از آبراه خارج میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: زمانی شناورهای ۱۰۰ هزار تن وارد اروند میشد ولی الان زیر ۳ هزار تن است که با شناورسازی مغروقه ها، امکان تردد برای کشتیهای ۱۵ هزار تن فراهم میشود.
وی با بیان اینکه مسابقه طراحی مسکن در جزیره بوموسی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این مسابقه به این جهت بود که از همه نقاط کشور دانش مهندسان ما برای خانهسازی در بوموسی عِرق ملی خود را نشان دهند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این وزارت هم در حوزه راه هم و در حوزه ریل هم صنعت هوایی هم بنادر و کشتیرانی و هم حوزه مسکن و ساختمانهای پشتیبان مسکن محکم پای کار مردم ایستاده است.
صادق بیان کرد: پیشینیان من چنین افتخاراتی را آفریدهاند پس شجاعانه بخشی از رشادتهای دفاع مقدس را میتوانیم بار دیگر تکرار کنیم و مطالبات مانده را به سرانجام برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: پدر من در حوزه آماد و پشتیانی در جبههها بود و این مسئولیت من به عنوان وزیر راه و شهرسازی را بیشتر میکند، چون آنها با هیچ افتخار آفریدند و رشادتهایی که رقم زدهاند را میتوانم برای فرزندانم ترسیم کنم که همچنان میشود عاشورایی بود و در این سرزمین افتخار آفرید.
وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت هوایی ما قطعهسازی میکند و نخبگان ما همچنان علی رغم جذابیتهای خارج از کشور ماندهاند و من وقتی اینها را میبنیم امیدوارانه به سمت فتح قلهها میرویم یا در بخش لوکوموتیو هم اگرچه تولید ما محدود است، اما فعالان این صنعت با تمام توان خود برای جبران کمبود لوکوموتیو تلاش میکنند.