پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته با ۲۱۰ هزار تن صادرات به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار ارزآوری رکورد صادرات محصولات آبزیان شکسته شد.
سیدحسین حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص میزان صادرات شیلات گفت: سازمان شیلات ایران متولی فعالیتهای آبزی پروری و صیادی است که یکی از اهداف آن تولید محصولات صادرات محور برای ارزآوری و تداوم تولید است.
وی ادامه داد: سال گذشته با ۲۱۰ هزار تن صادرات به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار ارزآوری رکورد صادرات محصولات آبزیان شکسته شد و گزارشهای آماری گمرک و افزایش وزنی و ارزشی صادرات این محصول در ۵ ماهه امسال، نشان میدهد که برای رسیدن به هدفگذاری، گامهای موثر و نتیجه بخشی برداشته شد.
حسینی با اشاره به صادرات محصولات آبزی به ۶۰ کشور افزود: محصولات غیرماکول، دریایی، آبزی پروری، خاویار، میگو، ماهیهای دریایی و خوراک آبزیان عمدترین محصولات صادراتی ما هستند و ما برای اینکه بازار جهانی را به دست بیاوریم استانداردها و اصول ایمنی و بازار پسندی را لحاظ کردیم تا محصولات با کیفیتی را ارائه کنیم.
رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: با توجه به تحریمها صادرات تمام اقلام با مشکل مواجه است، اما با هماهنگی وزارت خارجه و جهاد کشاورزی، دیپلماسی خوبی اتفاق افتاده که کشورهای اروپایی، آسیایی و برخی کشورهای آفریقایی هدف صادرات قرار دادیم. همچنین پیش از اینکه به صورت غیرمستقیم محصولات را به چین صادر میکردیم حالا با تفاهم نامه میان وزارت جهاد کشاورزی ایران و چین به راحتی و به صورت مستقیم محصولات را به این بازار بزرگ صادر میکنیم.
حسینی با بیان اینکه هدفگذاری شیلات ما تا پایان امسال، ۷۰۰ میلیون دلار است، بیان کرد: یکی از موضوعات اساسی ما توجه تولیدکنندگان به بازارپسندی و مطالبه کشورهای مصرف کننده است به همین خاطر با هماهنگی بخش خصوصی و تشکلها موضوعهای تنظیم گری، شناسنامه دار کردن مزارع و محصولات و استفاده از سامانه سجا را در دستور کار قرار دادیم تا تولیدکنندگان بدانند محصول را با چه کیفیت و بسته بندی صادر کند.
وی افزود: همکاری سازمان شیلات با سازمان دامپزشکی برای رعایت بهداشت محصول، همکاری با بانک مرکزی برای واردات ارز و حذف اخذ عوارض نیم درصدی آب مجازی در حوزه آبزیان اتفاقات دیگری بود که برای تسهیل صادرکنندگان انجام شد.
رئیس سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: مستمر بودن تولید در فصول مختلف، تامین بازار متقاضیان محصول و برندینگ محصولات لازمه تداوم صادرات آبزیان است. همچنین لستجیک و پشتیبانی مواد غذایی اصول خاصی دارد و با هماهنگی سازمان بنادر و کشتیرانی، کانتینرها و حمل مناسبی تامین شده که امیدواریم ادامه دار باشد.