پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: برنامه تولید حجم زیادی از خودروهای بنزین سوز در سایپا و ایران خودرو باید تغییر کند و تولید خودروهای پایه گازسوز را در دستور کار خود قرار دهند تا به مدیریت مصرف بنزین کمک شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیاکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره اجرای طرحهای مدیریت مصرف بنزین گفت: بر اساس بند (ح) تبصره ۱۴ قانون بودجه به منظور بهبود نظام توزیع سوخت، باید تا پایان شش ماه ابتدایی امسال ۹۰ درصد خودروهای بنزینی و ۹۵ خودروهای گازوئیلی از کارت هوشمند شخصی خود استفاده کنند.
وی افزود: تاکنون ۲۹ میلیون کارت سوخت در کشور صادر شده و تنها ۳۸۰ هزار نفر در انتظار صدور کارت سوخت هستند که مدت انتظار آنها نیز یک ماه است. برای موارد اضطراری نیز، کارتهایی در اختیار جایگاهداران قرار گرفته و اگر جایگاهی این کارت را در اختیار افراد فاقد کارت شخصی قرار ندهد، تخلف است و مردم میتوانند به شماره ۰۹۶۲۷ اطلاع دهند.
این مقام مسئول درباره استان سیستان و بلوچستان به طور ویژه گفت: در این استان طرح کدینگ را اعمال کردیم و بر اساس آن تنها با کارت سوخت خودروهای همان مناطق، سوخت توزیع میشود و البته کارت اضطراری هم تحویل شده است.
وی با تاکید بر این که برنامهای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل وجود ندارد، از رسانهها نیز درخواست کرد که با انتشار چنین اخباری به شایعه گرانی دامن نزنند.
آقای نژادعلی با اشاره به اینکه تاکنون واردات بنزین نداشته ایم، گفت: با توجه به همترازی بین تولید و مصرف، تاکنون واردات بنزین نداشتیم، اما سیر رشد مصرف بنزین در کشور عدد غیرمنتظرهای است به طوری که در سال ۱۴۰۱ نسب به ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد رشد مصرف داشتیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اضافه کرد: امسال متوسط رشد مصرف نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد است و بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین در کشور ثبت میشود. سوآپ فراورده انجام میشود؛ اما واردات بنزین اتفاق نیفتاده است.
وی با اشاره به اینکه برای کیفیت بنزین استانداردی وجود دارد که همه شرکتهای پالایشی بر اساس آن بنزین تولید میکنند، ادامه داد: اگر کیفیت فرآوردههای نفتی نامناسب باشد، برخورد خواهد شد و مشخصههای استاندارد توسط خود شرکتهای پالایشی بررسی میشود.
بیشتر بخوانید:
این مدیر نفتی ادامه داد: یکی از عوامل تاثیرگذار در مصرف بنزین، بالابودن شدت مصرف انرژی است، البته عوامل دیگر مانند فرسودگی ناوگان حمل و نقل، اسقاط نشدن خودروهای فرسوده و مصرف بالای بنزین خودروهای داخلی نیز در مصرف بنزین اثر گذار است. همچنین قاچاق سوخت نیز مصرف را افزایش میدهد و باید با فرهنگ سازی مصرف را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه در ۱۰ پالایشگاه کشور طرحهای توسعهای و افزایش ظرفیت را اجرا میکنند، ادامه داد: افزایش تولید در پالایشگاهها جزو برنامههای اساسی است و افزایش تولید بنزین اتفاق خواهد افتاد.
آقای نژادعلی همچنین با بیان اینکه برای دریافت بنزین ۳ هزار تومانی تا پیش از اجرای طرح ساماندهی کارتهای سوخت تقریباً ۱۰۰ درصد از کارت جایگاهها استفاده میشد، گفت: اکنون ۳۵ درصد از سوختگیری بنزین ۳ هزار تومانی با کارت سوخت شخصی انجام میشود.
وی تاکید کرد: ۵۵ درصد فروش بنزین مربوط به بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و ۴۵ درصد نیز ۳ هزار تومانی است.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران مجموع تعداد کارتهای هوشمند سوخت را ۲۹ میلیون کارت اعلام کرد و ادامه داد: در سال گذشته ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت سوخت تولید و در اختیار شرکت پست قرار داده شد و اکنون ۴۵۰ هزار کارت سوخت در باجههای معطله پست است که مردم میتوانند با مراجعه به شرکت پست، کارت خود را تحویل بگیرند.
وی تاکید کرد: در حوزه نفتِ گاز (گازوئیل) آمار مصرف در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۳ میلیون لیتر در روز است که نسبت به سال قبل ۴ درصد افزایش را نشان میدهد. امسال انتظار داریم مصرف نفتگاز به ۱۱۵ میلیون لیتر خواهد رسید.
نژادعلی گفت: روزانه ۲۴ میلیون لیتر در روز سیانجی مصرف میشود که اگر این کار انجام نمیشد، به همین میزان باید واردات بنزین انجام میدادیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران بیان کرد: تفاوت قیمت فرآوردههای نفتی در ایران و کشورهای همسایه قاچاق را جذاب میکند.
وی به لزوم توجه به افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت اشاره کرد و ادامه داد: اکنون حدود ۱۲ میلیون لیتر ظرفیت خالی در جایگاههای سیانجی وجود دارد که میتواند جایگزین بنزین شود.
نژاد علی از توقف تولید خودروهای گازسوز توسط خودروسازان خبر داد و گفت: همچنین استقبال خوبی از مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی نشد و تنها ۲۶۰ هزار خودروی عمومی طرح دوگانهسوز کردن رایگان استفاده کردند.
وی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که روند تولید حجم زیادی از خودروهای بنزین سوز و افزایش نیافتن تولید خودروهای گازسوز ادامه داشته باشد، طرح تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز هم اثری در کاهش مصرف سوخت نخواهد داشت.