مقصر آلودگی هوا؛ سوخت مصرفی یا خودروها
رئیس اداره صحهگذاری و تایید نوع محصول ایرانخودرو، با انتقاد از نامتناظربودن استاندارد آلایندگی یورو ۵ خودروها با سوخت مصرفی گفت: در حالی که سالها از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۵ میگذرد، اما استاندارد سوخت با سرعت بسیار پایینتر حرکت کرده و به وضوح از استاندارد آلایندگی عقبتر است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از ایران خودرو؛ آقای محمدرسول بنی عامریان با تاکید بر اینکه مشکلات آلودگی هوای شهرها هیچگونه تناسبی با سطح آلایندگی محصولات تولیدی خودروسازان ندارد، گفت: ترکیب خودرو یورو ۵ با سوخت کم کیفیت حاضر، نه تنها موجب کاهش آلودگی هوا نمیشود، بلکه به دلیل نامتناسب بودن سیستمهای احتراقی و کنترلی خودرو با سوخت مصرفی، موجب افزایش هزینههای نگهداری خودرو شده و کاهش عمر مفید خودرو را به دنبال خواهد داشت.
وی، یکی از مهمترین شاخصهای توسعهیافتگی در جهان امروز را بلوغ استانداردی هر کشوری دانست و افزود: این موضوع در دنیای امروز به حدی جدی است که همه کشورهای توسعه یافته و بخش بزرگی از کشورهای درحالتوسعه، سرمایهگذاریهای قابلتوجهی در بخش توسعه استانداردهای محصولات مختلف دارند.
به گفته آقای بنی عامریان، بلوغ و توسعه استانداردهای هر کشوری ضمن افزایش اطمینان و رضایت مشتریان، موجب ارتقای توانمندی تولیدکنندگان و افزایش رقابتپذیری آنان میشود. استانداردهای هر کشور نشان از توسعهیافتگی آن کشور داشته و تدوین استانداردهای روبهجلو از ابزارهای ممالک مختلف برای رشد و توسعه به شمار میرود.
رئیس اداره صحهگذاری و تایید نوع محصول ایرانخودرو با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل موثر در تاثیرگذاری استانداردها، تناسب استانداردهای مختلف و مرتبط محصولات با یکدیگر است، افزود: همانگونه که برای ایجاد رفاه مردم در بهرهگیری از انرژی الکتریکی، ولتاژ شبکه برق باید در همگونی کامل با وسایل برقی باشد، استانداردهای همه محصولات مختلف مرتبط با یکدیگر نیز باید در همگونی کامل باشند.
بنی عامریان اضافه کرد: صنعت خودرو از جمله صنایعی است که استانداردها در آن نقش مهم و غیرقابلانکاری ایفا میکند و خودرو یکی از محصولاتی به شمار میرود که از پیچیدگی بسیاری برخوردار بوده و با حوزههای بسیاری در ارتباط است که یکی از این حوزهها مرتبط با سوخت است.
وی گفت: کیفیت سوخت خودرو میتواند نقش بیبدیلی در رفتار خودرو داشته باشد و به همین دلیل در همه کشورهای توسعهیافته، استانداردهای سوخت در تناسب بسیار قرین با استانداردهای خودرو است و در صورت عدم رعایت این تناظر نه تنها جامعه مصرف از مزایای توسعه بهرهمند نمیشود بلکه تولیدکنندگان نیز دچار مسایل عدیدهای میشوند.
بنی عامریان با بیان اینکه کشور ما نیز با سابقه بسیار طولانی در موضوع استانداردها، خارج از این مقوله نیست، افزود: در حالی که سابقه مباحث استانداردی کشور ما بسیار طولانی و فراتر از سایر کشورهای منطقه است، اما عدم تناسب برخی از این استانداردها موجب شده است که کشور از مزایای توسعه بهرهمند نشود. بهطور مشخص در حالی که سالهاست از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو پنج میگذرد، اما استاندارد سوخت با سرعت بسیار پایینتر حرکت کرده و بهوضوح از استاندارد آلایندگی عقبتر است.
وی همچنین گفت: ادامه این مسیر قطعا به نفع جامعه نخواهد بود و در چنین شرایطی اجبار خودروسازان به رعایت استاندارد یورو پنج (باوجود مشقتهای فراوان تامین و تولید) از یکسو، تاکید بر توزیع سوخت با سطح کیفی بسیار پایینتر از سوی دیگر، نتیجهای جز ضربه به سرمایههای ملی نخواهد داشت.
بنی عامریان با بیان اینکه در این میان صنعت خودرو به جهت تمکین به الزامات مراجع قانونی، تولید خودروهای یورو پنج را سرلوحه کار خود قرار داده و همه تولیدات خود را با استاندارد یورو پنج به بازار عرضه میکند، افزود: این در حالی است که در برخی از موارد، سوخت متناظر حتی در حد آزمون نمونههای خودرو نیز در اختیار نیست. تخریب سریع کاتالیست بهعنوان یکی از سیستمهای گرانقیمت، افزایش آلودگی هوای شهرها، افزایش هزینههای خرید و نگهداری برای مشتریان و. تنها بخشی از تبعات این عدم تناسب استانداردی است.
رئیس اداره صحه گذاری و تایید نوع محصول ایران خودرو، گفت: باید بتوانیم با ایجاد تناسب بین این استانداردها و همچنین سایر اختلافات مشابه، از هدر رفت منابع با ارزش ملی جلوگیری کرده و حرکت کشور در مسیر تعالی را تسریع بخشیم.