• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۱۹۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
سیاسی » امنیتی و دفاعی

مسئولیت تبلیغات در زمان پدافند نسبت به آفند دشوارتر بود

 معاون تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه در مقابله با جنگ روانی دشمن، ما در تقویت ارتقاء اعتقادات و ایمان رزمندگان تلاش می‌کردیم ، گفت : از یک‌طرف سعی می‌کردیم نسبت به تهاجم روانی و تبلیغاتی دشمن پدافند داشته باشیم و از طرف دیگر خودمان مقابله می‌کردیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ تبلیغات، عملیات روانی و آنچه امروز جنگ نرم می‌نامند، در عرصه جنگ‌ها و مقاومت‌ها، در هر سطحی، جایگاه ویژه و غیرقابل‌انکاری دارد. در دوران هشت سال دفاع مقدس «تبلیغات جبهه و جنگ» نامی آشنا در بین رزمندگان اسلام بود. برگزاری مراسم ویژه تبلیغی در مناسبت‌ها، نصب پلاکاردها و پرچم‌های رنگی، پخش مارش پیروزی و نوای دل‌نشین مداحان، توزیع سربندهای منقش به نام یا حسین (ع) و یا زهرا (ع)، پشت‌نویسی لباس رزمندگان و نصب تابلوهایی با مضامین روحیه‌بخش و اقدامات دیگری از این دست، سنگر تبلیغات را به یکی از پر رفت و آمدترین سنگرها تبدیل کرده بود. در این بین بودند رزمندگانی که به جای حمل سلاح، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری به دوش، همپای رزمندگان در خطوط مقدم جبهه حضور پیدا می‌کردند تا تصاویر حماسه و مقاومت رزمندگان را برای آیندگان ثبت و ضبط کنند.
مدیران و مسوولان تبلیغات جبهه و جنگ فرماندهانی بودند که هم تراز سایر فرماندهان ، عملیات تبلیغی را جهت ارتقاء روحیه نیروهای خودی از یک‌سو و مقابله با ترفندهای تبلیغی، روانی دشمن از سوی دیگر سازمان‌دهی و مدیریت می‌کردند. در بین نام‌های آشنایی که در این عرصه فعالیت‌های به‌یادماندنی از خود به یادگار گذاشته‌اند نام «علیرضا مزینانی» نامی آشنا است.
سردار علیرضا مزینانی معاون تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس در خصوص اهمیت نگارش تاریخ شفاهی اظهار داشت: هرچه مردم با مسائل جبهه و جنگ بیشتر آشنا شوند ضمن دستیابی به حقایق و واقعیت‌های آن دوران، رمز موفقیت رزمندگان اسلام را با توجه به عِده و عُده کمی که داشتند در مقابل عِده و عُده زیادی که دشمن داشت، بیشتر درک می‌کنند.
وی ضمن تاکید بر اهمیت بیان تاریخ شفاهی و وقایع جنگ برای نسل جدید، بیان این حقایق برای مسئولان هم بسیار شایسته است ، تصریح کرد: اگر مسئولان ، بعد از جنگ که مردم آمادگی خیلی از مسائل را داشتند، تلاش می‌کردند فرهنگ جبهه و جنگ را به پشت جبهه‌ها انتقال بدهند، امروز اعتماد و همراهی مردم به آنان بسیار بیشتر بود و قطعا پیشرفت بیشتری در مسیر حرکت نظام و کشور به دست می‌آمد.
معاون تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس با اشاره به تاریخ شفاهی «نقش تبلیغات در قرارگاه خاتم‌الانبیاء»، گفت: تاکنون چهار جلسه در این خصوص برگزار شده که عمدتا مباحث بعد از انقلاب و قبل از جنگ مطرح‌ شده و از جلسه آینده وارد بحث دفاع مقدس خواهیم شد.
وی افزود: این کتاب از دوران دبستان بنده شروع می‌شود و بعد به دوران دبیرستان و فعالیت‌هایم بالاخص کارهای فرهنگی که انجام می‌دادم، اشاره دارد و سپس دوران انقلاب و تشکیل سپاه و جنگ مطرح می‌شود.
سردار مزینانی با بیان اینکه تبلیغات در جبهه‌ها با انتقال اخبار، گزارش‌ها، اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها شروع شد ، یادآور شد : رزمندگان در جای‌جای جبهه‌ها به صورت خودجوش فعالیت‌های مذهبی و تبلیغاتی انجام می‌دادند ازجمله برگزاری دعای کمیل، دعای ندبه و دعای توسل در مقرهای رزمندگان.
وی اظهار داشت: کم‌کم فعالیت‌های خود را متمرکز و سازمان‌یافته کردیم و با ارتباطی که با حوزه‌های علمیه برقرار کردیم، نیاز جبهه‌ها را به لحاظ روحانی رفع کردیم. همچنین از مداحان، شخصیت‌های علمی و سیاسی برای حضور در میان رزمندگان دعوت می‌کردیم که در یگان‌های رزمی حاضر می‌شدند و به امر تبلیغ می‌پرداختند.
معاون تبلیغات قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس به دیگر فعالیت‌هایی که در زمینه تبلیغات در دوران دفاع مقدس انجام می‌شد اشاره و عنوان کرد: انتشار کتاب و جزوه، برگزاری تئاتر و سرود و بازدید خبرنگاران از مناطق عملیاتی از دیگر اقداماتی است که در آن مقطع انجام می‌دادیم.
وی از جنگ روانی و پاسخ دادن به جنگ روانی دشمن به عنوان شاخه دیگری از فعالیت تبلیغات جبهه و جنگ، نام برد و گفت: دشمن ابزار و امکانات بسیار گسترده‌ای را داشت، رادیوهای خارجی مثل بی‌بی‌سی، رادیو آمریکا، رادیو آلمان و عراق با اخبار کذب و شایعه‌پراکنی، القائات نادرستی را به رزمندگان می‌کردند و تلاششان این بود که اراده و همت آن‌ها را سست کنند، در مقابل ما هم فعالیتی را برای رزمندگان داشتیم.
سردار مزینانی با تاکید بر اینکه در مقابله با جنگ روانی دشمن، ما در تقویت ارتقای اعتقادات و ایمان رزمندگان تلاش می‌کردیم، عنوان کرد: از یک‌طرف سعی می‌کردیم نسبت به تهاجم روانی و تبلیغاتی دشمن پدافند داشته باشیم و از طرف دیگر خودمان مقابله می‌کردیم.
وی افزود: با ارتباطاتی که با صداوسیما و ستاد تبلیغاتی جنگ داشتیم، رادیو به زبان عربی ایجاد کرده بودیم، علاوه بر این یک رادیو هم خودمان در منطقه مثل رادیو آبادان، اهواز در اختیار داشتیم و واقعیت‌ها را برای سربازان دشمن بیان می‌کردیم. جدای از این، در خطوط جبهه بلندگوهایی را تعبیه می‌کردیم و از این طریق برادران عرب‌زبان و بعضا از خود اسرا که جذب ما شده بودند، مطالب حقیقی را بیان می‌کردند. بیان مطالب و پخش اطلاعیه عامل مهمی در تسلیم اسرای عراقی و کاهش روحیه آن‌ها برای شرکت در عملیات‌ها بود.
معاون تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیاء در دوران دفاع مقدس به تفاوت تبلیغات در قرارگاه خاتم با دیگر قرارگاه‌ها در جبهه‌های نبرد اشاره کرد و گفت: ما در قرارگاه خاتم‌الانبیاء کارهای ستادی بیشتری را انجام می‌دادیم درحالی‌که در قرارگاه‌های دیگر کارهای صفی بیشتری انجام می‌شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نوسازی بافت‌های فرسوده و حفاظت از اراضی کشاورزی اولویت توسعه شهری
گرامیداشت یاد و خاطره ۳۴۰ شهید اروندکنار در یادمان شهدای والفجر ۸
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۴ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
اوقات شرعی جمعه چهاردهم آذر ۱۴۰۴ به افق مهاباد
پیوند دانشگاه و صنعت اولویت اساسی در آذربایجان شرقی
توسعه بخش معدن با بازگشت به چرخه تولید معادن راکد و غیر فعال
برنامه‌های پیشگیری از جرم باید مبتنی بر آسیب شناسی باشد
افزایش غلظت غبار در سمنان
کسب مقام سوم بانوان ووشوکار آذربایجان شرقی در مسابقات کشوری
پیگیری دو پرونده مهم قاچاق ارز و اراضی ملی و حقوق بیت المال در دستور کار دستگاه قضا
پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت مرکز فرهنگی هنری بروجن
درگذشت مادر شهید در شهرستان بویراحمد
پاییزِ تماشایی خوانسار
تربیت صحیح، ثمره قرآن‌خوانی
افتتاح مدرسه خیر ساز حاج مصطفی جاودان
خبر‌هایی از بررسی ساماندهی بقاع متبرکه در ایوانکی
حضور نمایندگان چهارمحال و بختیاری درمسابقات لیگ برتر هندبال کشور
اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
پیش‌بینی وضعیت جوی مهاباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار برای دهک‌های یک تا سه
تداوم بارش باران در خوزستان
جزئیات رزمایش مشترک امنیتی ضد تروریستی سهند ۲۰۲۵
عیادت رئیس جمهور از رضا امیرخانی
تشییع پیکر همسر و فرزند معاون رئیس‌جمهوری در مشهد
بازدید مدیرعامل پتروشیمی‌های کشور از آبادان و اعلام آغاز دو طرح ملی در زنجیره ارزش پالایشگاه
سارقان مسلح طلافروشی در کرمانشاه دستگیر شدند
آغاز مسابقات جودو قهرمانی کشور در مشهد
کارت «امید مادر» از ابتدای سال ۱۴۰۵ اجرایی می‌شود
آغاز رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه
دعوت بانوان ایرانی به یک مهمانی
آغاز پایش دمای مصرف بهینه گاز طبیعی در ادارات
بسته فرهنگ و هنر ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
سفر استانی رئیس جمهور به یاسوج
فقط صورت‌حساب‌های الکترونیکی از اول دی معتبر است
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است  (۲۸ نظر)
سقف کیفری مهریه مشخص شد  (۱ نظر)
اگر آمریکایی‌ها امنیت ایران را تهدید کنند برخورد خواهیم کرد  (۱ نظر)
آغاز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار برای دهک‌های یک تا سه  (۱ نظر)
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
قطعی گاز در شهرزیبا منطقه ۵ تهران از ۱۶ ساعت گذشت  (۱ نظر)
انصراف روژان گودرزی از مبارزه با نماینده رژیم صهیونیستی  (۱ نظر)
کاشت ۲۵۰۰ اصله نهال اکالیپتوس در مزارع کارون  (۱ نظر)
معرفی مستند‌های بلند جشنواره سینما حقیقت  (۱ نظر)